halte Palenstein

 

ontregelende beeldreferenties in een serie ansichtkaarten

 

1/8

Reizen is alleen mogelijk in de lokale fotostudio, waar je  kan kiezen tussen de Franse Riviera, de Hollandse Keukenhof, een Victoriaanse tuin of een idylische waterval.

Foto: Ad van Denderen / Khan Younis / Gaza /2003

2/8

Studentenkamer van een verdachte van poging tot bomaanslag op een Duitse trein. Na arrestatie en huiszoeking is de kamer weer vrijgegeven aan de andere bewoners.

Foto: Wulf Pfeiffer / EPA /Kiel (D) / 21.08.06

3/8

After 9/11. Brandweermannen zijn op weg naar huis na hun werk op 'Ground Zero'.

Foto: Kadir van Lohuizen / NOOR / New York (USA) / 15.09.04

4/8

De legendarische Ronald (Ronnie) Biggs poseert met zijn 'wanted poster' tijdens de boekpresentatie over zijn rol in de Great Train Robbery in Engeland in 1963. Na de treinroof was hij opgepakt, maar hij ontsnapte uit de gevangenis. Zijn hele leven bleef hij uit handen van de Britse politie tot hij uit zichzelf na 30 jaar terugkwam en werd opgepakt.

Foto: Antonio Scorza / Rio de Janeiro (BR) / 21.01.1994

5/8

X-treme Racers

Foto: Jacqueline Heerema / Billund (DK) / 06.08.2007

6/8

1 modeltrein verbindt 55 visies op het paradijs. Tijdens 'Travels through Paradise' werken 55 kunstenaars, architecten en modeltreinbouwers aan hun miniatuurparadijs op 1 meter.

Foto: Frans Barthesius / Platform 21 / curator Cynthia Hathaway / beeld Ted Noten  / Amsterdam (NL) / 21.04 - 27.05.2007

7/8

De dag na de bomaanslag op de Spaanse forensentrein verschenen op veel voorpagina's van internationele kranten digitaal gemanipuleerde beelden.

Foto: De originele foto is gemaakt door El Pais-fotograaf Pablo Torres Guerrero en internationaal verspreid door Reuters en AP / Estacion de Atocha / Madrid (ES) / 11.03.04

8/8

Op Youtube staan verschillende versies en remakes van de film door de Franse filmpioniers Auguste en Louis Lumiere. De film laat de binnenkomst van een trein zien op station La Ciotat. Het verhaal gaat dat het publiek, ongewoon aan filmbeelden, tijdens deze allereerste openbare filmvertoning in paniek raakte omdat het leek of de trein de zaal in zou denderen.

Bron: Youtube.com / Arrivee d'un train en gare a La Ciotat / Parijs (F) / 28.12.1895

| 2008 |

| HALTE PALENSTEIN | home |

ontregelende beeldreferenties

Project in het kader van 'Reiziger in Cultuur' in Zoetermeer op 21.09.2008, door initiatiefnemer Marijke Wijcherinck ism Randstadrail: 8 haltes worden voor 1 dag culturele ontmoetingsplaatsen. Met ondermeer Joost Zwagerman, chefkok Yuri Verbeek, filosoof Ann Meskens e.a.

What you see is not what you get

- over beelden en betekenis

 

halte Palenstein lijkt niet plaatsgebonden

Als je aankomt op halte Palenstein in Zoetermeer ben je nergens, het ontbreekt aan referenties om de plek te markeren, met betekenis te laden, er zijn nauwelijks aanknopingspunten, je zou overal kunnen zijn. De halte is een kopie van andere haltes. Bovendien is alles er keurig geregeld, tot het laatste boutje in de rails dat op zijn plaats zit.

 

ontregelende beeldreferenties, over treinen en reizen

Ontregeling door bijvoorbeeld een vertraging leidt niet zelden tot nieuwe situaties, inventief reageren, andere vormen van wachten, gedeelde ervaringen, gesprekken. Ontregeling van de reiziger door net even andere beelden toe te voegen kan leiden tot verrassing, opnieuw de/je plek definieren, communicatie.

plaatjesmaatschappij

We zijn overladen door beelden waardoor we soms niet echt zien wat er te zien is. Door te ontregelen – een onverwachte serie beelden toe te voegen - ontstaat misschien een 2e blik. Verwondering of vervreemding over de plek waar je bent, en dat deze plek relaties kan aangaan met de rest van de wereld.

de ansichtkaart of aanzichtkaart

Het is een kaart met een aangezicht, oftewel een plaatje voorop. Ansichtkaarten zijn een middel tot het inkaderen van het verwachtingspatroon, soms zelfs een hulpmiddel voor het bepalen van wat gezien moet worden. Een ansichtkaart is een soort souvenir, de afbeelding is meestal mooier dan de werkelijkheid. In deze serie is het andersom. Als er iets is wat veel ansichtkaarten normaal gesproken gemeen hebben, is het datgene wat er niet opstaat. Wat er op te zien is, zijn ‘gezuiverde’ landschappen, ontdaan van storende parkeerplaatsen, energiecentrales, vervuilde kanalen en luchtverontreiniging. Het zijn vaak pittoreske afbeeldingen van landschappen of steden waar het nooit regent en er zijn meestal geen mensen in beeld.

De ansichtkaart is als het ware een bemiddelaar tussen het verwachtingspatroon van de reiziger en de realiteit van de plek.

 

iets meegeven

Reizigers kunnen de ansichten meenemen, bewaren of versturen naar vrienden of familie.

toelichting

Mijn project voor ‘Reiziger in Cultuur’ gaat over verwachtingen en de relatie van de reiziger met beelden en plekken. Alle beelden heb ik gekozen vanwege de relatie met vervoer en hun verschillende betekenislagen. Door verschillende beelden uit een serie (8/8) aan te bieden – soms confronterend en toch steeds in de vorm van een herkenbare ansichtkaart – verwacht ik reizigers te prikkelen tot nieuwsgierigheid en communicatie, door uitwisseling, ruilen, de serie compleet willen hebben. Misschien kan ik ze verleiden tot een 2e blik, een andere werkelijkheid in hun vertrouwde omgeving.

1/8 fotostudio, Ad van Denderen – onvrijheid en dromen

2/8 kamer, ANP – politiek en privacy

3/8 after 9/11, Kadir van Lohuizen – gewoon naar huis gaan na een dag werk

4/8 treinrover, ANP – legende en mythevorming

5/8 X-treme racers – de sensatie van snelheid en gedeeld vakantieplezier, een vakantiekiekje

6/8 Travels through paradise, Platform 21– construeer je eigen paradijs

7/8 krantenbericht – ethiek en beeldmanipulatie

8/8 YouTube – herbeleven en nostalgie plaatsen de geschiedenis in het heden

 

Op halte Palenstein was tevens een project van Terra Kunstprojecten, met Theo Janssen, Tineke Vulto en Hetty Arens: www.terrakunstprojecten.nl